Päivittäistavarakauppa valvoo onnistumistaan alkoholin myynnin ikärajavalvonnassa säännöllisesti ostokokeilla ns. Mystery shopping -menetelmällä. Koeostoja tehdään koko Suomen alueella kaikissa Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä, jotka myyvät kuluttajille alkoholituotteita. Testit toteuttaa riippumaton tutkimusyritys ja koeostoja tekevät 18–20-vuotiaat nuoret henkilöt. Yritykset ja myymälät eivät tiedä etukäteen koeostojen ajankohtaa eivätkä koeostajien henkilöllisyyttä.

Vuonna 2024 Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä tehtiin 2 000 alkoholin koeostoa 347 eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Nuoren asiakkaan ikä tarkistettiin noin 88 prosentissa testiostostapahtumista

Keskitettyjen ostokokeiden lisäksi PTY:n jäsenyritykset saattavat tehdä myös omia ikärajavalvonnan toimivuuteen liittyviä tutkimuksia.